RELACJE

Nowoczesne technologie w Sewilli

Każdy przewodnik turystyczny o Sewilli zachęca do zwiedzenia katedry, Królewskiego Alkazaru z ogrodami, Placu Hiszpańskiego, Triany i Santa Cruz. Ta ostatnia to nazwa średniowiecznej dzielnicy żydowskiej, zwanej wcześniej Juderíą. Jej oryginalny układ sprzed XV wieku, małe placyki, tawerny i zakłady rzemieślnicze kryją wiele legend i trudną historię jej byłych mieszkańców.
Warto jednak zapomnieć o radach autorów przewodników i zagubić się w licznych wąskich i krętych uliczkach Sewilli, które dzięki charakterystycznej architekturze mudejar, ścianom i fasadom zdobionym ceramiką andaluzyjską oraz drzewom pomarańczowym zachwycają barwami, nierzadko przy akompaniamencie hiszpańskiej gitary.
Tuż przy historycznym budynku Urzędu Miasta w Sewilli znajduje się szkoła CLIC, która jest centrum szkoleniowym dla nauczycieli języka hiszpańskiego z całego świata. Właśnie w tym miejscu odbyło się szkolenie dotyczące wykorzystywania narzędzi cyfrowych w nauczaniu języków obcych. Program kursu obejmował również elementy metodyki nauczania języków obcych ukierunkowane na doskonalenie kompetencji interkulturowej uczniów. Szkoleniu towarzyszyły liczne wydarzenia kulturalne, jak np. wizyta w warsztatach i przyglądanie się pracy konserwatorów sztuki w miejscu zamieszkiwanym przez Kolumba przed jego drugą wyprawą do Ameryki, czy wieczór filmowy w tygodniu poprzedzającym rozdanie nagród Goya.

Doskonalenie zawodowe możliwe było dzięki udziale w projekcie Naucz się i podaj dalej o numerze 2023 – 1 – PL01 – KA122 – SCH – 000138415 realizowanego w II Liceum Ogólnokształcący im. Gen. Władysława Andersa w Chojnicach na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
                                                                                                                     Justyna Kowalska

"Intensive English" - Cypr

Angielski z Afrodytą na słonecznej wyspie kotów

Afrodyta i koty? To zaskakujące połączenie przestaje zadziwiać, kiedy dokładnie pozna się uroczą wyspę położoną na Morzu Śródziemnym. Nie chodzi – rzecz jasna – o Wyspę Afrodyty ani też o Wyspę Kotów (choć tak mogłaby ona zostać nazwana), a o malowniczy Cypr.

Na jego poznanie zdecydowały się nauczycielki z naszego liceum: Jolanta Wróblewska, Monika Gancarz, Justyna Zielińska, Magdalena Szreder i Sylwia Struś, które – dzięki projektowi Naucz się i podaj dalej o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000138415, realizowanemu w II Liceum Ogólnokształcącym im. gen. Władysława Andersa w Chojnicach na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej, finansowanemu ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – udały się do Limassol na kurs języka angielskiego.

Zajęcia odbywały się codziennie od poniedziałku do piątku w English Learning Centre, w grupach na różnych poziomach zaawansowania, w których znalazły się osoby w różnym wieku i wielu narodowości, m.in. z Francji, Rosji, Niemiec, Czech, Ukrainy, Wietnamu i oczywiście z Polski. Dzięki temu pięć uczestniczek z Chojnic znalazło się w trzech odrębnych zespołach, co pozwoliło im na zdobycie innych doświadczeń i zawarcie licznych znajomości.

Dwutygodniowy pobyt w dniach 4-18 lutego 2024 roku to nie tylko nauka w międzynarodowym gronie, ale także czas odkrywania pięknych zakątków Cypru, poznawania jego historii i kultury, rozpieszczania podniebień przepysznymi potrawami regionalnymi (np. meze, smażonym serem halloumi czy souvlaki), a wszystko to w blasku słońca, którego nie zabrakło mimo trwającej na Cyprze zimy, jakże odmiennej niż ta w Polsce.

Popołudniami oraz w weekendy uczestniczkom kursu udało się dokładnie zwiedzić Limassol z jego piękną promenadą, Starym Portem i interesującym zamkiem, a także zobaczyć inne zakątki wyspy: na wschodzie Park Narodowy Cavo Greco, wyróżniający się niezwykłymi klifami i formacjami skalnymi, Cerkiew Św. Łazarza z IX wieku i słone jezioro z różowymi flamingami w Larnace oraz klimatyczną, słynącą z koronek i srebrnych wyrobów Lefkarę, z kolei na zachód od Limassol – stanowisko archeologiczne Kourion, a w nim np. mozaiki posadzkowe, grecko-rzymski amfiteatr czy pozostałości agory. Najwyżej położonym punktem turystycznej wędrówki była wioska Omodos, leżąca na wysokości 800 m n.p.m. w paśmie górskim Troodos, kusząca wyśmienitym smakiem wyrabianego tam wina.

Pobyt na Cyprze to wspaniała przygoda z językiem i ciekawymi wycieczkami, w przemiłej atmosferze, tworzonej głównie przez bardzo gościnnych Cypryjczyków i wszędobylskie, puszyste, przymilające się koty, podobno dominujące liczebnie nad rodzimymi mieszkańcami. Niewykluczone, że swoją cudowną aurę wyspa ta zawdzięcza Afrodycie – bogini miłości, która – według legendy – wyłoniła się z piany morskiej między Limassol a Pafos. W każdym razie Cypr wznieca gorące uczucia, zwłaszcza tęsknotę i chęć powrotu. Może kiedyś, na kolejnym kursie?

Skip to content