WYCIECZKA DO WŁOCH I SAN MARINO

W dniach od 23 do 29 maja 2024 r. odbyła się szkolna wycieczka krajoznawczo – przyrodnicza do Włoch i San Marino. Uczestniczyli w niej uczniowie klas 3b i 2f. Udział w wycieczce wzięło też kilka osób z innych klas (2b i 2e). Kierownikiem wycieczki była Pani Ewa Szamocka, opiekunami Pani Wioletta Starczewska, Pani Karolina Sokołowska – Hain i Pan Wojciech Krajecki. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Padwy, jednego z najpiękniejszych miast w Wenecji Euganejskiej. Plac della Valle to centrum Padwy. Tam mieliśmy okazję zobaczyć usytuowane wzdłuż rzeki posągi sławnych i zasłużonych dla miasta osób. Na jednym z najstarszych uniwersytetów na świecie, gdzie studiował między innymi Jan Kochanowski i Mikołaj Kopernik, mogliśmy  poczuć się przez chwilę studentami. Padwa nierozerwalnie związana jest ze św. Antonim, dlatego program naszej wycieczki obejmował również zwiedzanie bogato zdobionej freskami i płaskorzeźbami bazyliki św. Antoniego. Następnego dnia pojechaliśmy do Rawenny – miasta mozaik. W samej Rawennie znajduje się aż osiem zabytków wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Duże wrażenie zrobiła na nas pochodząca z VI w bazylika św. Apolinarego, której wnętrze udekorowane jest pięknymi mozaikami. W Rawennie mieliśmy okazję zobaczyć grób, a także mauzoleum jednego z najsłynniejszych włoskich poetów – Dantego  Alighieri (autora „Boskiej komedii”). Tego samego dnia udaliśmy się w podróż do San Marino,  jednej z najstarszych republik w Europie, mieszczącej się na zboczach góry Titano i położonej po stronie Adriatyku w środkowych Włoszech. Jest to najmniejsze niezależne państwo w Europie, po Watykanie i Monako. W stolicy, noszącej taką samą nazwę,  mogliśmy podziwiać piękne krajobrazy rozciągające się na północny zachód do Apeninów i na wschód do wybrzeża Rimini, gdzie mieliśmy bazę noclegową. Piazza della Liberta to najważniejsze miejsce w mieście. Tam znajduje się statua wolności oraz pałac, będący siedzibą władz miasta. Najbardziej znanym i charakterystycznym zabytkiem tego państwa jest zamek, najstarsza twierdza wyraźnie górująca nad miastem. Ucztą duchową była dla nas wizyta w stolicy Toskanii – Florencji, uważanej za kolebkę renesansu. Tu tworzyli swoje dzieła najwybitniejsi artyści, między innymi: Michał Anioł, Giotto di Bondone, Filippo Brunelleschi. Florencja to przede wszystkim raj dla koneserów sztuki. Na placu Signora mogliśmy podziwiać pałac Vecchio, zbudowany na polecenie Kosmy Medyceusza, jednego z władców Florencji. Przed pałacem widzieliśmy kopię słynnej rzeźby Dawida, autorstwa Michała Anioła. Katedra Santa Maria del Fiore, która jest najbardziej rozpoznawalną budowlą we Florencji ujęła nas ciekawą architekturą. Jest to świątynia w neogotyckim stylu, zbudowana z różnokolorowego marmuru. Symbolem Florencji jest Most Złotników, na rzece Arno. Jest to najstarszy most w mieście. Po obu stronach mostu znajdują się niewielkie budynki nad dwiema skrajnymi arkadami. Kolejnym miastem, do którego pojechaliśmy była Bolonia. Tam zwiedziliśmy imponującą bazylikę św. Petroniusza, znajdującą się na centralnym placu miasta (Piazza Maggiore) i najstarszy uniwersytet w Europie. W Bolonii mogliśmy zobaczyć wysokie wieże, które zostały zbudowane w średniowieczu jako budowle mieszkalno – obronne. Najsłynniejszymi z nich są „Asinella” i „Garisenda” – znane jako „krzywe wieże Bolonii”. Naszą wycieczkę zakończyliśmy wizytą w Wenecji. Plac św. Marka to serce Wenecji. Dopłynęliśmy do niego tramwajem wodnym. Odbywając rejs po kanale Grande mieliśmy okazję zobaczyć malowniczą panoramę miasta. To najszerszy kanał w Wenecji, który dzieli miasto na dwie części. Bazylika św. Marka to jedna z najsłynniejszych bazylik we Włoszech. Mieliśmy okazję zobaczyć jej bogato zdobione mozaikami wnętrze. Spacerowaliśmy pięknymi uliczkami Wenecji zachwycając się architekturą napotkanych po drodze kamieniczek i mostów. Mogliśmy też przespacerować się po jednym z najsłynniejszych weneckich mostów (Rialto) i obejrzeć Pałac Dożów. Pobyt we Włoszech był również okazją do spróbowania lokalnych specjałów takich jak: pizza, tiramisu, cannoli, cappuccino. Do domu wróciliśmy zadowoleni i pełni wrażeń.